ЗДО №1 "Теремок" м. Лохвиця
Полтавська область, Миргородський район

Артикулярні вправи

Правила проведення  та деякі принципи виконання артикуляційної гімнастики

Для правильної звуковимови необхідні сильні, пружні та рухливі органи мовлення – язик, губи, м’яке піднебіння. Всі мовленнєві органи складаються із м’язів. Якщо можна тренувати м’язи рук, ніг, спини – то можна тренувати і м’язи язика та губ. Для цього існує спеціальна гімнастика, яка називається артикуляційною. Навіть, якщо ваша дитина ще не говорить, артикуляційна гімнастика допоможе укріпити м’язи органів мовлення та підготує базу для чистої звуковимови.

Гімнастика органів мовлення являється підготовчим етапом при постановці звуків.

Спочатку вправи виконуються у повільному темпі обов’язково перед дзеркалом. На перших заняттях можна обмежитися і дворазовим виконанням вправи, головне, щоб воно було виконано якісно! Потім кількість повторень збільшують до 10-15 разів. Коли дитина навчиться правильно виконувати вправи дзеркало можна прибрати.

Проводити артикуляційну гімнастику необхідно кожного дня, а ще краще два рази на день – вранці та в другій половині дня після прогулянки. Будьте терпеливими, спокійними та ласкавими. Якщо у дитини не виходить якийсь рух, можна використати механічну допомогу. Зондами, ручкою чайної ложечки або просто чистим пальцем допоможіть підняти дитині язик вгору.

Для того, щоб дитина знайшла правильне положення язика, наприклад облизати верхню губу, помажте губу варенням, шоколадом або медом залежно від того, що любить дитина.

Заняття повинні проходити в ігровій формі, адже це основна діяльність дітей дошкільного та молодшого шкільного віку.

Основні правила виконання артикуляційної гімнастики.

1.Заняття має проводитися щоденно протягом 10-15 хвилин.

2. Кожну вправу дитина має повторювати  5-10 разів.

3. Наприкінці кожної вправи органи мовленнєвого апарату дитини мають повернутися у вихідне положення, а потім у стан спокою.

4. Кожну вправу дитина повинна виконувати повільно, ритмічно й чітко, рахуючи подумки.

5. Під час роботи із дзеркалом потрібно слідкувати за тим, щоб у дитини працювали лише ті м’язи, які тренуються в даній вправі. Шия та плечі мають бути не напруженими.

6. Під час виконання вправи слід використовувати свою долоню й долоню дитини для імітації рухів язика.

7. Гімнастика не повинна набридати дитині та спричиняти її перевтомлення.                                       

Артикуляційна вправа «Жабки»

Артикуляційна вправа «Жабки» ( на символ-картці зображенні жабки). Запитання: «Про яку артикуляційну вправу ти подумав (ла)?». Відповідь дитини. Дитина уважно слухає віршик, пригадує правильне виконання вправи та виконує її. Аналогічна робота проводиться із наступними вправами.
Жабка їсти захотіла,
враз взялась вона
за діло -
наловила аж сім мух,
тому й рада :
рот - до вух!
Рот трохи відкрити. Посміхнутись, губи розтягнути так, щоб було видно верхні зуби. Утримувати таке положення під лічбу 10-15 секунд.

Артикуляційна вправа «Хоботок»

В зоопарку ми були,
там великі є слони.
А маленький Раві
привітався з нами.
Хобот свій він витягав,
«Всім привіт!»- немов казав.
Щоб йому відповісти,
Хоботок зроби і ти.
Краще губи витягай,
Раві швидше привітай.
Витягнути губи сильно вперед, напружити, як при вимовлянні звука У.

Артикуляційна вправа «Лопаточка»

Широким я язик зроблю,
на нижню губу покладу.
Гарна вийшла і пласка
моя лопатка з язика.
Жаль, така лопатка
не скопає грядки.
Широкий язик висунути, розслабити, покласти на нижню губу. Слідкувати, щоб язик не дрижав. Утримувати у такому положенні 10-15 секунд.

Артикуляційна вправа «Чашечка»

Чашку чарівну я можу зробити,
з глини її не потрібно ліпити.
Вгору широкий язик підіймаю,
старанно в нього краї загинаю.
Соком наповню її чи водою -
чашка чарівна завжди зі мною.
Рот широко відкрити. Широкий язик підняти вгору. Потягнутися до верхніх зубів, але не торкатися їх. Утримувати язик у такому положенні 10-15 секунд.

Артикуляційна вправа «Коник»

Я на конику скачу :
- Цок-цок-цок!
Хочеш, тебе підвезу?
-Цок-цок-цок!
З вітерцем мій коник мчиться :
-Цок-цок-цок!
Дзвінко стукають копитця:
-Цок-цок-цок!
В’ється коникова грива :
-Цок-цок-цок!
Ой,який же я щасливий!
-Цок-цок-цок!
Присмоктати язик до піднебіння, клацати язиком. Клацати повільно, сильно, тягнучи під’язичну вуздечку. Виконати 10-15 разів.

    

    

    

    

    

    

 

Логін: *

Пароль: *