ЗДО №1 "Теремок" м. Лохвиця
Полтавська область, Миргородський район

Співпраця з обслуговуючим персоналом

ГІГІЄНІЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ, ЯКІ МАЮТЬ ЗНАТИ ПРАЦІВНИКИ ХАРЧОБЛОКУ ДИТЯЧИХ ЗАКЛАДІВ

       Особиста гігієна – комплекс систематичних заходів догляду за тілом, що сприяє збереженню здоров’я і приносить відчуття задоволення своїм зовнішнім виглядом. Дотримання правил особистої гігієни – цілком зрозумілий принцип, якому має слідувати кожен. Проте особливо важливим він є для тих, хто працює із продуктами харчування, зокрема для працівників харчоблоку школи чи дошкільного навчального закладу.

Перед початком роботи працівники харчоблоку, приходячи в дошкільний заклад, мають залишити у роздягальні чи спеціальній шафі: верхній одяг, вуличне взуття, головний убір, персональні речі. Змінне робоче взуття зберігається окремо від вуличного, обирати потрібно зручне та легке взуття. Воно не має: зісковзувати з ноги (закриті носок та п’ята), ковзати по підлозі. Бажано, аби підошва робочого взуття добре амортизувала. У цьому випадку зменшується навантаження на хребет і ноги, тож працівник харчоблоку, який майже цілий день проводить «на ногах», менше стомлюватиметься.
    Після перевзування працівники: миють руки, надягають санітарний одяг (халат, фартух), забирають волосся під хустку, ковпак чи сіточку. Лише після цього приступають до роботи.

Працівники харчоблоку носять :

– санітарний одяг для робіт, пов’язаних із організацією харчування

– спеціальний одяг для прибирання приміщень

– білий халат або фартух із тканини, під час видачі страв, годування дітей

– фартух із клейонки, для миття посуду

– прибирають волосся під хустку чи ковпак.

      На одного працівника харчоблоку в дошкільному закладі розраховують не менше трьох комплектів санітарного одягу. Цей одяг зберігають у спеціально відведеному місці, окремо від верхнього одягу та особистих речей – в іншій шафі або іншій гардеробній. Не варто носити занадто закрите й щільне змінне взуття – воно не дасть ногам «дихати», провокуватиме спітніння й дискомфорт, застібати санітарний одяг шпильками, голками, зберігати у кишенях різні сторонні предмети – вони можуть потрапити в їжу. Під час робочого дня кожен працівник має стежити за тим, аби його одяг був чистим та охайним. Санітарний одяг необхідно змінювати в міру забруднення, але не рідше ніж раз на два дні. Забороняється працівникам харчоблоку у санітарному одязі: виконувати роботи з прибирання приміщень (для цього є спеціальний одяг), виходити на вулицю, знаходитися в інших приміщеннях, зокрема в туалеті. Перед відвідуванням туалету працівники харчоблоку залишають санітарний одяг на вішалці поруч із дверима туалету і надягають лише після того, як ретельно вимиють руки та продезінфікують їх препаратами.

Під час приготування їжі кухар та кухонний працівник щоразу змінюють санітарний одяг відповідно до того, з якими продуктами працюють – сирими, напівфабрикатами чи готовими. Кухар змінює санітарний одяг по закінченні приготування їжі, перед її роздачею. Окрім того, працівники знімають санітарний одяг перед прийманням їжі.
    По закінченні роботи працівники харчоблоку вішають санітарний одяг, ставлять змінне взуття у відведене для них місце.

 Серед вимог до особистої гігієни працівників харчоблоку однією з найважливіших є миття рук. Працівники мають мити руки: по прибутті в дошкільний заклад, перед тим, як зайти до харчоблоку щоразу перед тим, як повернутися до харчоблоку з іншого місця, зокрема з туалету, після кожного забруднення переходячи від одного виду обробки продуктів до іншого перед тим, як розпочати роздачу їжі, по закінченні роботи.

На харчоблоці біля раковин завжди мають бути: мило – тверде або рідке, паперові рулонні рушники чи індивідуальні рушники для витирання рук. Працівники харчоблоку також мають: коротко підрізати нігті на руках, перед початком роботи знімати каблучки, браслети, буси, сережки-кліпси, годинник тощо. Нігті не можна покривати лаком, адже під час роботи часточки лаку потраплятимуть у їжу. Працівникам харчоблоку на робочому місці заборонено курити, споживати  їжу.

 Щоденно до початку роботи на харчоблоці: медична сестра – оглядає працівників на наявність гнійничкових захворювань і гострих респіраторних інфекцій. Працівнику харчоблоку заборонено приступати до роботи, якщо у нього наявні симптоми шлунково-кишкових, шкірних, гострих респіраторних вірусних захворювань. Окрім того, працівники харчоблоку зобов’язані негайно повідомляти завідувача дошкільного закладу або медичну сестру про: розлади кишечника підвищення температури. Якщо інфекційне захворювання має хтось із членів родини працівника, він також має бути відсторонений від роботи й допущений до неї лише після негативних аналізів на бацилоносійство. Працівники харчоблоку мають по можливості не допускати травм рук під час роботи. На випадок травми на харчоблоці неодмінно має бути наявна аптечка.

 У професійні обов’язки працівників харчоблоку входить створення умов, оптимальних для профілактики та запобігання ризиків, пов’язаних з інфікуванням продуктів харчування. Задля гігієни приміщень проводять: щодня – поточне прибирання усіх приміщень харчоблоку вологим способом 1-2 рази (відповідно до графіка) протягом робочого дня по мірі забруднення – у виробничих приміщеннях наприкінці дня – прибирають харчоблок.

Підлогу, забруднену харчовими залишками, миють гарячою водою з додаванням 2% розчину соди. Працівники здійснюють прибирання: у спеціальному одязі (темному халаті) використовуючи спеціальний промаркований інвентар. Ганчірки, щітки, швабри після користування промивають гарячою водою і занурюють на годину в 1%-вий розчин хлорного вапна або 0,2%-вий розчин хлорантоіну. Для прибирання обідніх столів використовують комплекси з вологої і сухої серветок із мітками «для прибирання столів». Інвентар та одяг для прибирання, мийні засоби мають зберігатися у спеціально відведеному місці. Використовувати цей інвентар і одяг для прибирання інших приміщень заборонено. Окрім того, серветки, ганчірки для прибирання не можна застосовувати для миття посуду.

 Генеральне прибирання проводять: щотижня – миючи опалювальні прилади, підвіконня, стіни із застосуванням мийних та дезінфекційних засобів відповідно до інструкцій з їх використання після ремонтних робіт незалежно від графіка прибирань. Під час роботи харчоблоку заборонені будь-які ремонтні роботи.

За утримання приміщень харчоблоку в санітарному стані відповідає кухар, а медична сестра здійснює контроль.

Про дезінфекційні засоби
в  закладах дошкільної освіти

Дезінфекційні засоби, що використовуються у закладі дошкільної освіти, повинні бути зареєстровані відповідно до вимог Порядку державної реєстрації (перереєстрації) дезінфекційних засобів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 липня 2006 року № 908. У якості дезінфекційних засобів рекомендуються розчини препаратів з низькою токсичністю.

Санітарно-епідеміологічні вимоги до умов і організації навчання, виховання, проживання, харчування, медичного забезпечення дітей у  закладах дошкільної  освіти незалежно від форми власності визначають Державні санітарні норми і правила «Влаштування, обладнання, утримання дошкільних навчальних закладів та організації життєдіяльності дітей», затверджені наказом Міністерства охорони здоров’я України від 01.08.2013 № 678.

Приміщення дошкільного навчального закладу повинні утримуватися в порядку й чистоті відповідно до вимог цих Державних санітарних норм і правил.

Кожне спальне місце повинно бути забезпечене постільними речами: матрацом, подушкою, ковдрами. Один раз на рік постільні речі підлягають обробці у дезінфекційній камері або сухому хімічному чищенню. При враженні дітей ентеробіозом та реєстрації інфекційних захворювань (вірусний гепатит, дерматофітії, педикульоз тощо) постільні речі підлягають камерній дезінфекції.

При забрудненні меблів, обладнання фекаліями проводиться механічне очищення, миття з милом і дезінфекція дозволеним дезінфекційним засобом. Ганчірки після миття підлягають обробці дезінфекційними засобами у спеціальній промаркованій ємності відповідно до інструкцій з використання цих засобів.

Генеральне прибирання приміщень проводиться 1 раз на тиждень (наприкінці тижня) з використанням мийних засобів, а з використанням дезінфекційних засобів - 1 раз на місяць.

В умовах ускладнення епідемічної ситуації з метою попередження розповсюдження інфекції проводяться карантинні заходи, у тому числі: миття підлоги приміщень групових осередків 1 раз наприкінці кожного дня, а туалетних - 2 рази на день із застосуванням дезінфекційних засобів. Столи і стільці знезаражують дезінфекційним засобом, миють гарячою водою та ретельно витирають. Воду після прибирання зливають в унітаз з наступною дезінфекцією останнього.

У приміщеннях, кімнатах лікувальної фізкультури, залах для занять музикою, фізичною культурою, приміщеннях басейну, комп’ютерному класі, ігротеці мають бути встановлені бактерицидні лампи (стаціонарні, переносні). Дезінфекцію приміщень бактерицидними лампами необхідно проводити за відсутності людей впродовж 30-40 хвилин.

Підлогу, умивальні раковини, ванни, душові піддони, унітази тощо у туалетних, ванно-душових, умивальнях, буфетних необхідно мити 2 рази на день ганчірками, йоржами з використанням мийних засобів, з них останній раз після залишення дітьми дошкільного навчального закладу з використанням дозволених дезінфекційних засобів.

Щоразу після використання горщики миються з мийними засобами з використанням квачів під протічною водою, а при ускладненні епідемічної ситуації їх замочують у баку з дезінфекційним засобом та ополіскують протічною водою. Бак для замочування горщиків повинен мати промарковану кришку «для замочування горщиків».

При надходженні у дошкільний навчальний заклад нових іграшок (за винятком м’яконабивних) та надалі при використанні необхідно їх мити. Під час карантину іграшки замочуються у дезінфекційному засобі з наступним полосканням і сушінням. М’яконабивні іграшки щоденно наприкінці дня впродовж 30 хвилин повинні дезінфікуватися бактерицидними лампами.

Для запобігання проникненню мух до приміщень вікна дошкільного навчального закладу повинні бути обладнані сітками проти мух (приміщення харчоблоку, пральні, туалетів, басейну, медичні тощо) з розмірами чарунок не більше 2,2 мм. Для боротьби з мухами в приміщеннях дошкільного навчального закладу дозволяється використовувати механічні засоби (липкі стрічки, мухоловки). У дошкільному навчальному закладі повинна бути забезпечена неможливість проникнення гризунів.

Контейнери для сміття випорожнюються при заповненні з подальшим миттям і дезінфекцією (1 раз на тиждень). Стаціонарний сміттєзбірник повинен бути з природною вентиляцією та дверима, що герметично зачиняються. У теплий період року у отвір дверей сміттєзбірника додатково встановлюється сітка для запобігання зальоту мух. Внутрішні поверхні та двері стаціонарного сміттєзбірника 1 раз на тиждень необхідно мити з використанням дезінфекційного засобу.

За відсутності централізованого каналізування у дошкільному навчальному закладі влаштовуються вигрібні ями, що підлягають випорожненню при заповненні на 2/3 об’єму. Вигрібні ями підлягають обробці дезінфекційними засобами відповідно до інструкцій з використання цих засобів, які мають позитивний висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи із зазначенням сфери застосування у навчальних закладах та зареєстровані в установленому порядку.

Вимоги до миття кухонного посуду
 в групових приміщеннях

Відповідно до пункту 5.3 Інструкції з організації харчування дітей у дошкільних навчальних закладах, затвердженої наказом Міністерства охорони здоров'я України та Міністерства освіти і науки України від 17.04.2006 № 298/227 (далі - Інструкція) в приміщенні харчоблоку, їдальні, біля буфетних груп мають бути інструкції щодо правил миття кухонного посуду.

Кухонний посуд у групах після приймання їжі дітьми замочують у воді за температури +50...+60 градусів з мийним засобом, ополіскують гарячою проточною водою. Спочатку миють чашки, потім тарілки, в останню чергу миють столові прибори.

Замочування кухонного посуду з мийним засобом проводять у першому відділенні мийної ванни, де відмічено рівень заповнення водою, ополіскування проводять  у другому відділенні під проточною водою.

Чистий столовий посуд просушують на гратчастих полицях, ставлячи на ребро, і зберігають у закритих шафах, а столові прибори - в ємкостях, ручками догори.

ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Витирати посуд заборонено.

Ємкості для столових приборів, розноси для зберігання чистих чашок необхідно мити не рідше, ніж раз на день.

Столові прибори, зокрема ложки, виделки, необхідно мити з додаванням мийних засобів з подальшим ополіскуванням гарячою проточною водою за температури не нижче +65 градусів.

Серветки після використання промивають у гарячій воді з мийними засобами, потім кип'ятять і просушують.

Ганчірки після миття посуду прасують, сушать і зберігають сухими в закритій промаркованій тарі. У разі зношування ганчірки своєчасно замінюють на нові.

Згідно з пунктом 5.7 Інструкції столи, ванни для миття кухонного посуду після закінчення роботи миють мийними засобами.

Помічник вихователя під час миття кухонного посуду, інвентарю та обладнання в буфетній групи має неухильно дотримуватися чинного законодавства з організації харчування дітей та охорони праці.

 

Логін: *

Пароль: *